« خانه | ای ول خودم! » | یا عاشق بشین یا زندگی کنین » | قدم اول: مشق تنهایی » | ما بهتریم » | سینما، لنگه کفشی در بیابان » | سارا رفت؟؟؟ » | مدرنیته به سبک طبقه متوسط » | بی نسبتی احمدی نژاد با تغييرات فرهنگی » | ناخوانی جامعه-4 » | اتفاق سگی »

اعظم خانم؛ شبیه واقعیت

سریال "نرگس" اون قدر مشکل و ضعفهای عیان داره که صحبت راجع بهشون بحث بر سر بدیهیات خواهد بود. برای همین می خواستم در نقدش تنها به یک نکته جالب اشاره کنم؛ شخصیت "اعظم خانم". زنی ساده، مطیع، با اراده ضعیف و نوسان شدید احساسات. که وقتی به خاطر غلیان روحی گاه به گاهش مستأصل میشه و تهدید به انجام عملیات انتحاری میکنه، اعضای خانواده اش و بیننده ها می دونن زمان زیادی نخواهد گذشت که عشق و علاقش بر عصبانیتش غلبه کنه، طاقتش تموم بشه، از مواضعش عقب بشینه و تصمیماتش رو لااقل تا یه مدتی به تعویق بندازه.
شخصیت منفعلی که بین ماجراهایی که دیگران از جمله شوهر و پسرش به وجود میارن بیهوده دست و پا میزنه که بنیان خانه ای را که از پای بست ویران است حفظ کنه که فرو نریزه. آخرش هم هیچ کار نمی تونه بکنه مگر تاثیرات کوچک و ترمیمهای موقتی که به قیمت از جان گذشتگی می تونه فراهم بیاره.
تحت تاثیر دیگران به ویژه شوکت یا بهروز، تصمیم می گیره، پشیمون میشه، تغییر جهت میده و خودش بر سر تصمیم خودش نمی ایسته، نمی تونه دلیل بیاره و از خودش و عملکردش دفاع کنه و راحت میشه قانع و به قولی خرش کرد.
خوشحالم که تا اینجای سریال طلاق نگرفته و امیدوارم که تا آخرش هم این کار رو نکنه. البته سریال ایرانی است و اصلا چنین اتفاقی نخواهد افتاد. شوکت، یا باید سر به راه بشه یا بمیره یا به هر طریق خواسته و ناخواسته دیگری از زندگی وی بره؛ ولی بهرحال اعظم خانم باید بمونه و صبوری کنه و منتظر باشه که کارگردان یا در عالم واقع خدا یه کدوم از این کارها رو بکنه.
این جور زنها هیچ وقت طلاق نمی گیرن؛ به خاطر حفظ آبروی خود و خانوادشون و به خاطر ممانعت از پاشیدگی خانواده. اونها تنها می تونن با محروم کردن همسرانشون از ارتباط جنسی باهشون –که در این فیلم از ابتدا شاهدش بودیم- و بی توجی به اونها، مقابل به مثل کنند و سرشون رو با نوه ها و زندگی بچه هاشون گرم کنند یا هر چه بیشتر برای انجام فرایض دینی وقت بگذارن که مشکلاتشون کمی قابل تحمل بشه.
اگر هم تصمیم به طلاق بگیرن همه مثل اعظم خانم نمی تونن مطمئن باشن که مشکل مادی نخواهن داشت. اما مشکل جدی تر اینه که آنقدر زندگیشون رو وقف خانوادشون کردن و آنقدر از جامعه فاصله گرفتن که دیگه توانایی و جرات اینکه نقشهایی که در بازی اجتماعی سالها به شوهرانشون واگذار کرده بودن دوباره به عهده بگیرن، ندارن. مدتهاست تجربه و دانش اجتماعیشون به روز نشده و مدتهاست فراموش کردن که به خاطر چیزهای دیگری به جز اعضای خانوادشون مثل خودشون، می تونن زندگی کنن.
مهرانه مهین ترابی اون قدر این نقش رو طبیعی بازی میکنه و مثل ثریا قاسمی اغراق در کارش نداره که باورش می کنم و دلم میگیره...

اه،از كي تا حالا روشنفكرا و فمينيست ها نرگس نگاه ميكنند؟

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

با سلام
نقدهای جذاب و درعین حال پر فراز و نشیبی دارید,چه از نظر محتوا یا بیان یا اهمیت موضوع یا ...
در مورد اون پستی که نسل بعد از خودتون و هم دوره ای های من رو مورد لطف قرار داده بودید باید بگم اگر دو تا روشنفکر مثل شما پیدا بشه کار من و امثال من قطعازاره.
موفق باشید

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

لابد فمینیست‌های مشهدی نرگس میبینند ( برم ببینم دو و بروم فمینیستى بد مشهدی کی رو پیدا میشه کرد..)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

ma ke az chand rooze dige television migirim.dige majboor nistam az internet seryale narges bebinam.in azam khanoom to ro yade kasi nemindaze?

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

البته که مشهد قابل مقایسه با تهران نیست من دوستان خوبی در مشهد دارم

امیدوارم بتوانیم چنین نشست هایی را به دیگر شهرهای ایران بکشانیم/

حتما این موضوع را با دکتر نمک دوست در میان می گذارم

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

البته که مشهد قابل مقایسه با تهران نیست من دوستان خوبی در مشهد دارم

امیدوارم بتوانیم چنین نشست هایی را به دیگر شهرهای ایران بکشانیم/

حتما این موضوع را با دکتر نمک دوست در میان می گذارم

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

متن هات داره خوب ميشه. حالا داري ياد ميگيري چطوري حرفتو تحويل مردم ميدي. حالابيا به من هم ياد بده يه كم! منم دلم تنگ شده مي خوام شروع كنم. واسم تبليغات كن، بگو بچه خوبيه دلشو نشكونين. اگر هم پرسيدن بگو واسه ازدواجم آماده اس!:((

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Post a Comment

About me

  • I'm سميرا
  • From

My profile

Friends